Veelgestelde vragen

Waar gaat je vraag over?

Hoe werkt Wezp?

100% verwerking - hoe kan dat?

Wezp is een Scan&herken oplossing. Met scan & herkan kan tot 80% van de gegevens van je bonnetje of factuur automatisch verwerkt worden. Dan blijft er nog 20% handwerk over. Soms wordt een bonnetje helemaal niet herkend. Maar no worries. Het Wezp team controleert je bon binnen 2 werkdagen en zet de bongegevens goed in Wezp. Zelf hoef je niets te doen!

Automatisch je online facturen in Wezp met Storecove

Met het fotograferen van je bonnen en het mailen van je facturen hadden we nog geen goede oplossing voor de facturen die online staan en die je regelmatig moet downloaden.

Vandaar dat we de samenwerking met Storecove zijn begonnen. Samen zorgen wij ervoor dat voortaan al je (online) facturen automatisch in de boekhouding komen

Hoe meld je je aan ?

Je kunt de Storecove koppeling aanvragen via support@wezp.nl of klik. Geef aan dat je graag de storecove koppeling wilt instellen. We sturen je dan binnen 3 werkdagen een email met een activeringslink.

Email je facturen

Stuur je facturen naar inbox@wezp.nl vanaf het emailadres waarmee je bij Wezp geregistreerd bent. Je facturen worden dan automatisch verwerkt. Vesrtuur altijd één factuur per email.

Waarom krijg ik een foutmelding bij het sturen van een factuur naar inbox@wezp.nl?

Het kan zijn dat je een foutmelding krijgt als je bonnen en/of facturen bestandsdelen bevatten die onze software niet ondersteund. De bestandstypen die onze software ondersteunt zijn png, jpg, jpeg en pdf. Soms kun je ook een foutmelding krijgen terwijl je een van deze bestandstypen inlaadt. Dit kan komen doordat er een ander bestandsvorm in het bestand zit verwerkt, bijvoorbeeld een digitale handtekening oid. Je kunt de facturen dus gewoon blijven mailen. Check voor de zekerheid altijd of ze in je account binnen komen, dit duurt maximaal een kwartier

Van sommige kosten krijg ik geen facturen zoals bijvoorbeeld verzekeringen. Hoe krijg ik deze in Wezp?

Van sommige kosten krijg je geen facturen zoals bijvoorbeeld verzekeringen. Dit zijn met name bedragen die maandelijks automatisch geïncasseerd worden van je rekening.

Heb je Wezp boekhouder dan worden deze kosten vanzelf vanuit je bankgegevens geboekt. Je hoeft dan niets te doen.

Heb je geen boekhouder die je bankgegevens verwerkt dan kun je een screenshot maken van je afschrijving en deze uploaden in Wezp.

Wat moet ik doen met Kosten in het buitenland - buiten de eurozone?

Iedereen koopt wel eens wat (zakelijks) in het buitenland, zoals bijvoorbeeld een betaalde Facebook-campagne. Of dat ene diner in Antwerpen, of dat hotel, of congres. Zijn de kosten in euro dan kun je je bonnetjes & facturen gewoon in Wezp zetten. De BTW is niet aftrekbaar.

Heb je regelmatig kosten buiten de EU? Reken dan af met je zakelijke creditcard, zodat Wezp direct de bedragen in euro kan zien. Lever je creditcardtransacties apart aan bij Wezp als Excelbestand zodat we de verschillende uitgaven in de juiste rubriek kunnen zetten.

Importeer je goederen of diensten? Dit valt buiten de standaard dienstverlening van Wezp. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Voor wie is Wezp?

Voor wie is Wezp geschikt

Wezp is gemaakt voor ZZP-ers en ondernemers die naast hun bedrijf in loondienst werken. Geef je je inkomsten op als bijverdiensten of maak je gebruik van de kleine ondernemersregeling dan is Wezp je volledige administratie.

Heb je een eenmanszaak en doe je aangifte IB voor ondernemers dan moet je naast de kosten en opbrengsten ook je bezittingen en schulden bijhouden in een balans. Dit doe je door naast je bonnetjes en facturen ook je bankgegevens te verwerken. Je kunt hiervoor gebruik maken van Wezp Boekhouder of de gegevens uit Wezp aanleveren bij je eigen boekhouder.

Is het aantal bonnen en facturen onbeperkt?

Wezp is bedoeld voor ZZP-ers. Wezp heeft een fair use policy van 400 bonnen en facturen per jaar. Kom je hier boven dan kan Wezp hiervoor extra kosten in rekening brengen. Wezp neemt in dat geval altijd eerst contact met je op.

Wezp is niet geschikt voor Import en Export bedrijven. Heb je een Webshop dan is het afhankelijk van je situatie. Neem contact op met Wezp om de mogelijkheden en eventuele meerkosten te bespreken.

Ik heb een werkmaatschappij en een holding. Hoe registreer ik me in Wezp?

Wezp is geschikt voor alle ZZP-ers. Ook als je een werkmaatschappij of holding hebt. Zolang je minder dan 400 facturen per jaar hebt is Wezp perfect voor jou.

Heb je een BV en een holding? vraag dan een Wezp holding account aan via support@wezp.nl. Je kunt dan gemakkelijk wisselen tussen je werkmaatschappij en je holding. Je kunt natuurlijk ook twee losse accounts gebruiken.

Ik heb een webwinkel. Kan ik Wezp ook gebruiken?

Neem contact met ons op zodat we je persoonlijk verder kunnen helpen.

Ik Importeer of Exporteer. Kan ik Wezp ook gebruiken?

Neem contact met ons op zodat we je persoonlijk verder kunnen helpen.

Voor wie is Wezp (nog) niet geschikt?

Wezp is bedoeld voor ZZP-ers. Dus niet voor detailhandel, horecaondernemingen, import & export bedrijven, bedrijven met meer dan twee medewerkers en bedrijven met veel facturen (meer dan 400 per jaar).

Wezp is in ontwikkeling. We ondersteunen daarom nog niet alle btw-onderwerpen. Wat kan wezp nu nog niet:

  • Omzet die je in het buitenland maakt
  • Btw verleggen of andere omzet die je maakt met 0% btw
  • Import
  • webshops

Het is wel mogelijk Wezp in deze situaties te gebruiken maar er moet dan een extra administratie voor deze omzet worden bijgehouden of een extra berekening worden gemaakt. Of het gebruik van Wezp dan zinvol is is erg afhankelijk van de situatie. Neem contact met ons op zodat we je persoonlijk verder kunnen helpen.

Autokosten en Wezp

Moet ik alle autokosten in Wezp zetten en aangeven welke autokosten privé zijn?

Of je je auto nu privé of zakelijk rijdt, zet altijd alle bonnetjes en facturen in Wezp!

Heb je Wezp boekhouder en heb je een eenmanszaak of VOF dan rekent Wezp voor je uit of het voordeliger is je auto zakelijk of privé te rijden.

Je kunt ook btw terugvragen (in de verhouding privé/zakelijke kilometers) over de gebruikerskosten van de auto zoals brandstof, parkeren en onderhoud. Er is een maar: je moet dan wel deze bonnen bewaren. Deze kunnen dan worden upgeload naar Wezp. Zet dus altijd al je autokosten in Wezp en hou een kilometeradministratie bij (tip: gebruik de RouteReg app met de smart tag) of hij in elk geval bij hoeveel kilometers je zakelijk maakt. Noteer ook altijd je kilometerstand op 1 januari!

Als je je auto voor minder dan 50 procent zakelijk gebruikt nemen we in de eerste drie kwartalen geen btw-aftrek mee en komt er in het 4e kwartaal een correctie op de eerdere btw-aangiften, omdat je dan pas de verhouding privé/zakelijke kilometers weet. Als het gebruik van kilometers voor meer dan 50% zakelijk is, nemen we alvast 50% van de btw op deze kosten mee in de btw-aangiften. De correctie in het 4e kwartaal blijft hetzelfde.

Hoe kan ik mijn gereden kilometers bijhouden en converteren naar mijn Wezp-dashboard?

Wil je je kilometervergoeding bijhouden? Dan houdt je je kilometers bij in bijvoorbeeld een Excelbestand of gebruik de RouteReg app met de smart tag (andere tools zijn ook mogelijk). Bereken het totaal aantal kilometers x € 0,19 en maak van dit bestand een pdf. Dan kun je dit bestand uploaden en in de rubriek ‘auto’ plaatsen. Als je alleen je zakelijke kilometers bijhoudt noteer dan in elk geval ook de kilometerstand op 1 januari van elk jaar.

Wezp +Zeker Bij

Moet ik de bonnen en facturen, nadat ik ze heb ingescand in mijn Wezp-dashboard, nog bewaren?

De Belastingdienst heeft een aantal voorwaarden gesteld aan gescande bonnen, facturen en rekening. Je kunt deze voorwaarden vinden via onderstaande link:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/
 zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/uw_facturen_bewaren

Hoe gaat Wezp om met de bewaarplicht?

Wezp bewaart je bonnen in ieder geval 7 jaar. Dit is Wezp verplicht volgens de Belastingdienst. Mocht je stoppen met Wezp, dan garanderen wij dat je nog gewoon bij de bonnen kunt die je tijdens de duur van je abonnement hebt ingediend bij Wezp.

Waarom krijg ik een foutmelding bij het sturen van een factuur naar inbox@wezp.nl?

Het kan zijn dat je een foutmelding krijgt als je bonnen en/of facturen bestandsdelen bevatten die onze software niet ondersteund. De bestandstypen die onze software ondersteunt zijn png, jpg, jpeg en pdf. Soms kun je ook een foutmelding krijgen terwijl je een van deze bestandstypen inlaadt. Dit kan komen doordat er een ander bestandsvorm in het bestand zit verwerkt, bijvoorbeeld een digitale handtekening oid. Je kunt de facturen dus gewoon blijven mailen. Check voor de zekerheid altijd of ze in je account binnen komen, dit duurt maximaal een kwartier.

Van sommige kosten krijg ik geen facturen zoals bijvoorbeeld verzekeringen. Hoe krijg ik deze in Wezp?

Dit zijn met name bedragen die maandelijks automatisch geïncasseerd worden van je rekening. In de toekomst gaan we hier nog een mooie oplossing voor bedenken, want het zijn natuurlijk wel bedrijfskosten die je mee wilt nemen in je overzicht. Voor nu zou je een screenshot kunnen maken van je afschrijving en deze kunnen uploaden in Wezp.

Waarom herkent Wezp mijn bon niet?

De software achter Wezp Zeker Bij wordt steeds beter, maar het zou kunnen dat een bon niet wordt herkent. No worries. Het Wezp team controleert deze bon binnen 2 werkdagen en zet de bongegevens goed in Wezp. Zelf hoef je niets te doen.

Zijn mijn gegevens veilig bij Wezp?

Jouw gegevens worden door Wezp op een beveiligde server opgeslagen. Wezp zorgt voor een beveiliging met SSL-certificaat. De bonnen worden versleuteld opgeslagen. Zie voor verdere informatie onze privacy statement.

Btw

Hoe berekent Wezp het te betalen btw-bedrag?

Btw… het is een nogal complex onderwerp bedacht door onze vrienden van leuker-kunnen-we-het-niet-maken uit Apeldoorn. Omdat Wezp de dingen graag simpel maakt, hebben we dat ook gedaan. Dat is niet zonder prijs, want bij vereenvoudiging horen keuzes.

Welke keuzes hebben we gemaakt?

Kosten in het buitenland

Iedereen koopt wel eens wat (zakelijks) in het buitenland, zoals bijvoorbeeld een betaalde Facebook-campagne. Of dat ene diner in Antwerpen, of dat hotel, of congres. De btw van buitenlandse kosten is niet aftrekbaar. En vandaar dat we voor al deze kosten het aftrekbare btw-bedrag standaard op nul zetten.

Eten & drinken

Een zeer complexe regeling, die oneindig veel mogelijkheden geeft voor interpretatie. Die interpretatie heeft Wezp voor jou gedaan. De btw-kosten die je maakt voor eten & drinken (voor eigen genot) zijn volgens de Belastingdienst niet aftrekbaar. Daarom zet Wezp voor (lunch-, diner-, borrel-)kosten het aftrekbare btw-bedrag standaard op nul.
Maar…Mocht je nu eten en dranken kopen t.b.v. een klant, of als onderdeel van bijvoorbeeld een workshop, plaats deze bon dan in de rubriek ‘inkoop’. Dan wordt het btw-bedrag wel meegenomen in de aangifte.

Autokosten

Ook hier kun je je stuk rekenen als je wilt. Wij hebben deze teruggebracht tot deze simpele basis:

  • Heb je een auto van de zaak? Dan is alles btw aftrekbaar.
  • Heb je een auto privé en rijd je meer dan 50% zakelijk? Dan is de btw 50% aftrekbaar.

Als je wilt kun je aan het einde van het jaar – samen met een boekhouder – een correctie doorvoeren.

(Nog) niet mogelijk

Wezp is in ontwikkeling. We ondersteunen daarom nog niet alle btw-onderwerpen. Wat kan wezp nu nog niet:

  • Omzet die je in het buitenland maakt
  • Btw verleggen
  • Omzet die je maakt met 0% btw

Als jij met een van deze drie onderwerpen te maken hebt, verwijs je boekhouder dan naar deze pagina! Het is belangrijk dat hij/zij hiervan op de hoogte is.

Boekhouden

Waar kan ik mijn gegevens downloaden voor bijvoorbeeld mijn boekhouder?

Als je naar je profiel gaat kun je daar je gegevens downloaden naar Excel. In de komende maanden zorgen wij dat deze download nog veel beter wordt en gaat er een realtime koppeling met boekhoudpakketten gemaakt worden, zodat je helemaal niet meer hoeft te downloaden maar je boekhouder krijgt jouw gegevens gewoon direct binnen. We komen daarom ook graag in contact met je boekhouder.

Mijn boekhouder werkt nog niet met Wezp, kan ik Wezp dan toch gebruiken?

Wezp is gemaakt voor jóu als ondernemer. Er zijn al genoeg tools (zoals de boekhoudpakketten) gemaakt voor de accountant. Even terug: je bent periodiek verplicht om je administratie aan te leveren aan je boekhouder. Wij zorgen ervoor dat die aanlevering je geen energie meer kost. Als je boekhouder wil, kunnen we het ook voor hem/haar makkelijker maken. Dat hij meldingen krijgt van jouw uploads. Of nog beter: dat jouw Wezp ook benaderbaar is voor jouw boekhouder. Maar nogmaals: dat hoeft niet. Je kunt dus gewoon met Wezp gaan werken, zonder dat het werk van jouw boekhouder raakt. Je kunt overigens ook gebruik maken van de Wezp boekhoudservice. Wezp maakt dan een jaarrekening voor je die je aan je boekhouder kunt geven. Je boekhouder hoeft dan alleen nog de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting voor je te doen. Heb je Wezp ZekerBij en wil je alsnog een jaarrekening laten maken dan betaal je daarvoor slecht EUR 295,-.

Kan ik mijn huidige boekhouding makkelijk converteren naar Wezp?

Bij Wezp zijn de digitale bonnen en facturen leidend. Wanneer je overstapt naar Wezp moeten je bonnen dus digitaal worden. Dan is het converteren van je oude boekhouding naar Wezp een fluitje van een cent. Je kunt de bonnen en/of facturen mailen naar inbox@wezp.nl, ze naar je dashboard slepen of uploaden. Mocht je hier niet aan uitkomen, dan helpen wij je graag verder. Of maak gebruik van onze gratis overstapservice en zet een van onze slimme boekhouders in.

Hulp nodig?

Onze klantenservice staat op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur voor je klaar.

Bel: 085-0408410